CARA LETAK KATA LALUAN PADA FOLDER DI WINDOWS | TOUCH MEDIA PUCHONG




Fikir dengan teliti untuk mempertimbangkan jumlah maklumat sensitif yang telah anda simpan di komputer anda pada masa ini. Maklumat bank? Foto keluarga? Dokumen kewangan?


Walaupun anda sudah berasa fail anda selamat pada PC anda, ia boleh menjadi sasaran utama untuk mereka yang berniat jahat. Kata laluan yang melindungi folder sensitif anda adalah langkah keselamatan asas. Fikirkannya sebagai peti besi maya, yang menyimpan sebarang fail atau folder tambahan anda yang sensitif.

Teruskan pembacaan untuk mengetahui cara melindungi folder dengan kata laluan untuk menyimpan fail berharga anda, dan menghindarkannya dari anasir jahat.


Kaedah 1: Kunci Folder Berasaskan Teks

Walaupun Windows 10 tidak membenarkan pengguna untuk melindungi folder dengan kata laluan  secara lalai, anda boleh menggunakan skrip batch untuk mengunci folder menggunakan kata laluan pilihan anda. Jika anda tidak biasa dengan skrip batch, inilah panduan.

Mula dengan menavigasi ke folder yang ingin anda kunci. Buat satu folder baru untuk digunakan sebagai peti besi maya, admin berikan nama folder Selamat.

Klik dua kali folder. Anda akan mencipta fail batch dalam direktori yang akan menyimpan folder berkunci anda. Buat dokumen teks kosong dalam folder anda dengan klik kanan ruang kosong dan memilih New> Text Document.



Dalam dokumen ini, salin dan tampal kod berikut:

cls
@ECHO OFF
title Folder Locker
if EXIST "Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}" goto UNLOCK
if NOT EXIST Locker goto MDLOCKER
:CONFIRM
echo Are you sure u want to Lock the folder(Y/N)
set/p "cho=>"
if %cho%==Y goto LOCK
if %cho%==y goto LOCK
if %cho%==n goto END
if %cho%==N goto END
echo Invalid choice.
goto CONFIRM
:LOCK
ren Locker "Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}"
attrib +h +s "Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}"
echo Folder locked
goto End
:UNLOCK
echo Enter password to Unlock folder
set/p "pass=>"
if NOT %pass%==your_password goto FAIL
attrib -h -s "Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}"
ren "Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}" Locker
echo Folder Unlocked successfully
goto End
:FAIL
echo Invalid password
goto end
:MDLOCKER
md Locker
echo Locker created successfully
goto End
:End

Untuk menetapkan kata laluan anda, tukar bit your_password dalam baris if NOT "% pass% == your_password" goto FAIL kepada kata laluan pilihan anda:



Sebaik sahaja anda telah meletakkan kata laluan anda, pergi ke Fail> Save As dalam program Notepad anda. Namakan apa saja yang anda suka, saya guna nama Poket, tetapi pastikan anda menambah sambungan .bat pada fail anda. Dalam kes saya, saya akan menamakan fail saya Poket.bat (pastikan sambungan .bat telah dimasukkan).


Ubah nama Poket yang dalam kotak merah kepada nama pilihan anda.

Klik dua kali fail BAT untuk membuat folder Poket anda. Ini adalah folder yang akan dikunci dengan kata laluan anda. Anda kini perlu mempunyai folder dan fail bernama Poket.



Letakkan semua dokumen sensitif anda dalam folder Poket ini. Sebaik sahaja anda telah meletakkan fail anda, klik dua kali lagi fail Poket.bat anda. Prom perintah akan terbuka bertanya jika anda ingin mengunci folder anda. Masukkan Y dan tekan Enter.



Poof! Folder anda akan hilang. Ini adalah hasil sampingan dari fail BAT anda.

Untuk mengakses fail anda semula, klik dua kali pada fail Pket.bat anda. Anda akan diminta untuk memasukkan kata laluan yang anda letakkan semasa membuat fail.



Jika anda memasukkan kata laluan anda dengan betul, folder Poket anda akan muncul kembali.

Nota: Fail BAT ini boleh diubah melalui PC anda. Ini bermakna orang lain yang biasa dengan helah ini mungkin dapat mengubah kata laluan anda. Untuk sebahagian besar, bagaimanapun, helah kecil ini akan menjadi penampan yang sangat diperlukan untuk dokumen tempatan anda yang paling sensitif!


Kaedah 2: Kunci Folder ZIP

Walaupun helah di atas menggunakan program Notepad, anda juga boleh mengunci dan memampatkan dokumen sensitif anda menggunakan program desktop popular bernama 7-Zip.

Biasanya digunakan untuk folder unzip dan mengekstrakkan fail, 7-Zip juga membolehkan pengguna untuk kata laluan melindungi folder mereka. Untuk mengikuti kaedah ini, pertama sekali muat turun 7-Zip.

Setelah 7-Zip dimuat turun dan dipasang, klik menu mula dan taip 7zip. Pilih pilihan Pengurus Fail 7-Zip. Kemudian, cari fail atau folder yang ingin anda lindungi, klik padanya, dan klik pilihan Tambah pada bahagian atas tetingkap.



Seterusnya, masukkan kata laluan baru anda di bahagian Penyulitan(Encryption). Apabila selesai, klik OK. Semak lokasi folder anda dan anda akan menemui fail ZIP bernama sama dengan folder asal anda.



Sekarang bahawa anda mempunyai fail zip anda, padam folder asal anda.

Meletakkan fail zip anda di dalam satu folder adalah idea yang baik, kerana unzipping boleh menyebarkan fail anda dalam direktori. Sebagai contoh, folder Dokumen Sensitif akan tersimpan dalam  fail Poket zip.

Klik kanan fail zip anda dan pilih 7-Zip> Extract Here. Anda akan diminta memasukkan kata laluan anda.



Masukkan kata laluan anda dan fail anda akan muncul dalam direktori anda.



Itu sahaja! Walaupun kaedah ini memakan sedikit masa, kerana anda perlu menjalani proses ekstrak dan mampatan setiap kali anda perlu menambah atau melihat fail anda, ia berfungsi dengan sempurna dan hanya menggunakan perisian ZIP yang dipercayai ini.


Kaedah 3: Sembunyikan Fail dan Folder

Sekarang anda telah mengunci folder anda, anda juga boleh mengambil langkah tambahan untuk menyembunyikan folder anda dari pandangan.

Klik kanan pada fail atau folder atau pilihan anda dan pilih Properties. Semak pilihan Tersembunyi(Hidden) di sebelah Atribut. Klik Terapkan dan kemudian OK.



Fail atau folder anda kini akan hilang. Untuk melihat folder anda sekali lagi, klik pada tab Lihat pengurus fail Windows 10 anda. Kemudian, pilih Pilihan> Tukar pilihan folder dan carian.



Dalam tetingkap Pilihan Fail berikut, klik pada tab Lihat. Akhir sekali, klik pada pilihan berlabel Tunjukkan fail tersembunyi, folder, dan pemacu di bawah Fail tersembunyi dan folder. Klik Terapkan dan kemudian OK.



Anda kini boleh melihat fail atau folder anda. Untuk mengubah fail atau folder anda kembali ke tersembunyi, pergi ke tetingkap Pilihan Fail anda sekali lagi dan pilih Jangan tunjukkan fail tersembunyi, folder, atau pemacu. Mudahkan!


Kunci Folder Sensitif Anda untuk Pastikan Data Anda Selamat

Dengan kaedah mudah di atas, anda boleh memilih untuk melaksanakan sama ada satu atau ketiga-tiga kaedah. Tidak kira apa yang anda pilih, anda boleh yakin bahawa dokumen sensitif anda selamat di bawah perlindungan tambahan yang tidak diaktifkan secara lalai pada PC anda.

Kadang-kadang, hanya yang diperlukan adalah kata laluan untuk mencegah kecurian. Ia juga relevan dalam dunia maya seperti yang dilakukan dalam dunia nyata. Dan terpulang kepada anda untuk melindungi komputer anda dengan alat keselamatan yang terbaik.

kredit : mou



Comments

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Post a Comment